הבלוג שלנו

כל מה שרצית לדעת על טיקטוק והתביישת לשאול

נכון ל-2020, טיקטוק מדברת במספרים גדולים – ממש גדולים: כ-800 מיליון משתמשים בממוצע בחודש, 1.65 מיליארד הורדות ומיליארד צפיות ביום (!). אז איך אתם עדיין לא שם? ואיך אתם עדיין לא יודעים איך להשתמש בפלטפורמה? אנחנו כאן כדי להסביר את כל מה שרציתם לדעת.

נעים להכיר: טיקטוק. רשת חברתית של סרטונים קצרים – ממש קצרים – שנותנת פייט למתחרות הגדולות שלה, פייסבוק ואינסטגרם. האפליקציה הסינית הפופולרית נמצאת בסביבה מאז 2016, וממשיכה לבעוט מאז שהתמזגה עם אפליקציית מיוזיקלי (musical.ly) בשנת 2018. טיקטוק פרצה גם לשוק הישראלי בצורה מתונה, עם שיאי הורדות עולמיים שנשברו בעקבות השיעמום של אנשים בבידוד בתקופת הקורונה. הנוחות של הממשק, התפוצה הפוטנציאלית הרחבה והויראליות שלה הפכו את טיקטוק לפלטפורמה ידידותית למשתמש – וגם למפרסמים. אנחנו ממליצים כבר עכשיו לעצור הכל ולהוריד אותה לנייד, כדי שתוכלו לגלות אותה בעצמכם. אחרי שהורדתם, תחזרו לכאן ונוכל להתחיל לעבוד.

אילו מושגי יסוד בטיקטוק צריך להכיר?

שמחים ששאלת. בטיקטוק יש הרבה מושגי יסוד שכדאי שנבסס לפני שנתחיל בכלל. הם יעזרו לנו להבין את הפלטפורמה יותר טוב, את החשיבות שלה ואת הדרך בה אנו מסתכלים עליה ומבינים אותה. הם גם יסייעו לנו בהמשך:

הפוריו – For You

הפוריו הוא המקום שאליו שואפים כל יוצרי ויוצרות התוכן להגיע, אבל הוא גם המקום בו מופיעות הפרסומות הממומנות (יש פרסום ממומן בטיקטוק? כן! כל הפרטים במאמר הזה). הפוריו הוא למעשה עמוד ה-Discover של האפליקציה, והוא מציג, בדרך כלל, את הסרטונים הפופולריים ביותר בפלטפורמה – המותאמים לטעם שלך. איך הוא יודע מה הטעם שלך? הוא מזהה על אילו סרטונים התעכבת, לאילו סרטונים סימנת "לייק", ואילו סרטונים העברת במהירות. הפרסומות בפוריו, לעומת זאת, מגיעות בלי קשר להעדפה או טעם. מעבר לזה, אם החלטתם רק להתנסות באפליקציה ועדיין לא נרשמת אליה, בפוריו אפשר לצפות גם ללא הרשמה. לא ניתן לקחת חלק אקטיבי במצב זה, כלומר לא תוכלו לחלק לייקים לכל דורש, אבל זו דרך מצוינת להבין מה הטרנדים החמים באפליקציה, מה עובד ומה עובד פחות.

– חשוב לציין שלצד הפוריו יש את עמודת ה-Following, אשר מציגה לך סרטונים ממשתמשים שעשית להם Follow.

הפיד של טיקטוק - פוריו מול ה-following
הפיד של טיקטוק – פוריו מול ה-following

 

דואט – Duet

דואט הוא סרטון תגובה לסרטון אחר: הוא מופיע לצידו השמאלי של הסרטון המקורי, והוא לרוב יהיה ללא סאונד משל עצמו – אלא ייקח את הסאונד מהסרטון המקורי. ברוב הדואטים המוצלחים, תהיה התכתבות בין התוכן של הסרטון המקורי לסרטון הדואט.

דוגמה לסרטון דואט מוצלח אפשר לראות כאן

טיקטוק - סרטון דואט
– אפשרות תגובה לסרטון נוספת היא ה-React. באפשרות זו ניתן להשתמש בסאונד משל עצמך שישב על הסאונד המקורי, ואת הסרטון המקורי יראו מצד שמאל למעלה בקטן יותר. כמו למשל כאן.

אתגרים

מה לא נאמר על האתגרים של טיקטוק? בערך הכל. בגלל התפוצה הרחבה שאליה מגיעה הפלטפורמה, האופן בו מתפשטים אתגרים וטרנדים הוא מהיר ויעיל. למשל, אם תחפשו את המונח Wipe it down (המייצג טרנדאתגר טיקטוק חדש שאפשר לראות כאן) בגוגל טרנדס, תוכלו לראות שמתחילת מאי החיפוש הכפיל את עצמו כמה פעמים, כשנכון לכתיבת שורות אלה, יש כ-2.6 מיליארד סרטונים שמשתתפים באתגר.

אתגרי טיקטוק יכולים להיות מגוונים – חלקם מתמקדים בכוריאוגרפיה של ריקוד מסוים (כמו כאן), בשימוש בסאונד מסוים (כמו כאן), או בעריכה מגניבה (כמו באתגר ה-Wipe it down). יצירת אתגר יכולה לגרום לסרטון שלכם להיות ויראלי, אבל הכל תלוי בדרך שבה מגישים ומנגישים אותו לקהל.

צ'ארלי ד'מליו

אם אתם רוצים להיתפס כיודעי דבר בטיקטוק, כדאי שתכירו את השם צ'ארלי ד'מאליו. ד'מאליו היא רקדנית צעירה מארצות הברית שהחלה ליצור סרטוני ריקוד והגיעה לאחרונה ל-60 מיליון עוקבים מרחבי העולם. היא משתפת פעולה עם מותגים רבים כמשפיענית רשת, ואף שיתפה פעולה עם ארגון יוניסף (UNICEF) למניעת בריונות רשת. גם אחותה, דיקסי ד'מאליו, צברה פופולאריות רבה בפלטפורמה, וכן כל משפחתה מעורבת בסרטונים רבים שהשתיים מעלות. צ'ארלי ד'מליו היא דוגמה מצויינת לכיצד יוצרי תוכן יכולים לצמוח בצורה אורגנית בפלטפורמה ולצבור פופולריות רבה וכמות נכבדת של עוקבים, עם מיליוני לייקים לכל סרטון פשוט.

טיקטוק - צ'ארלי דמליו
טיקטוק – צ'ארלי דמליו

 

איך עובד האלגוריתם עם סרטונים אורגניים (לא ממומנים)?

כמו רוב הרשתות החברתיות, טיקטוק לא חושפת את הסודות שלה בכל הקשור לאלגוריתם. עם זאת, יש לנו אינדיקציה מדויקת יחסית באשר לדרך בה סרטון יכול לצבור ויראליות.

כאשר מעלים סרטון לטיקטוק, האלגוריתם מציג אותו בעמוד הפוריו כדי לראות את התגובה של הקהל הרחב אליו. כלומר מדובר בשתי אפשרויות:
אם, למשל, 100 אנשים נחשפו לסרטון שהעלת, ואף אחד מהם לא הגיב, עשה לו לייק או שפשוט כולם המשיכו לדפדף, האלגוריתם לא יחשוף אותו ליותר אנשים.
אבל אם, למשל, 100 אנשים נחשפו לסרטון שלך, ומתוכם 20 אנשים עשו לייק וקיבלת אפילו מספר תגובות – האלגוריתם ימשיך להראות אותו בפוריו עד שהוא יגיע בחזרה לאפשרות הראשונה.
שימו לב: אנשים יכולים להיחשף לסרטון שלכם גם אם הם עוקבים אחריכם, ורואים את הסרטון בעמודת ה-Following.

זה לא רק לילדים?

נכון, האפליקציה צמחה במקור מקהל של ילדים ושל בני נוער, אבל משם היא התפתחה לקהלים גדולים ושונים. אפשר למצוא שם הכל – החל מקשישים עושים סרטונים מוצלחים מאוד בפלטפורמה (למשל כאן), עד לתינוקות מתוקים שכבשו את האפליקציה בחיוך (כמו כאן) ואפילו חמוסים עם עמוד טיקטוק מוצלח. בדיוק כמו שפייסבוק התחילה כרשת חברתית לאקדמאים בלבד ומשם השתלטה על העולם לאיטה, כך גם טיקטוק כובשת עוד ועוד פלחי אוכלוסיה, ועושה זאת בצעדי ריקוד קצביים. אין ספק שעיקר הקהל הוא קהל צעיר יחסית – כ-40% מהקהל בפלטפורמה הוא בין הגילאים 16 ל-24, אבל יש לה משתמשים מכל הגילאים והמינים:

Grandadjoe1933, סבא'לה חמוד ומצליח בטיקטוק.
Grandadjoe1933, סבא'לה חמוד ומצליח בטיקטוק.

במה זה שונה מסטוריז באינסטגרם?

אנשים רבים שנחשפים לפלטפורמה לראשונה בטוחים שמדובר בגרסה אחרת של הסטוריז באינסטגרם, ואנחנו כאן כדי להגיד לכם – ממש לא. בעוד הסטוריז באינסטגרם הם קצרים משמעותית ולרוב לא יעבירו מסר כלשהו, טיקטוק היא פלטפורמה מצויינת להעביר סיפור ומסר, בדיוק כשם שהיא פלטפורמה מצוינת לרקוד לצלילי השיר החדש של The Weekend. הרבה מהסרטונים המוצלחים ביותר בפלטורמה מעבירים סיפור מסוים, מסר מצחיק או חשוב ולפעמים – פשוט עושים שמח בלב. אז אם חשבתם להתחיל להעלות את הסטוריז מהחתונה האחרונה שהייתם בה לטיקטוק, כדאי שתחשבו שוב.

למה ל"סאונד" יש חשיבות? והאם האשטאגים רלוונטיים גם לטיקטוק?

המוזיקה בה אנחנו משתמשים ליצירת סרטון היא משמעותית. יש לנו שתי אפשרויות כשזה מגיע ליצירת סרטון:
הראשונה היא להשתמש במוזיקה קיימת – שיר שקיים בפלטפורמה, או סאונד שמישהו יצר בעצמו, וככה לתת למוזיקה את ה"טייק" שלנו עליה. למה זה טוב? כי זה מוכר לאוזן, כי יש סיכוי שבגלל זה אנשים יישארו לצפות, כי זה לעיתים קל יותר. אבל לא תמיד, מה שמוביל אותנו לאפשרות הבאה – ליצור סאונד משלנו. מה הכוונה? אנחנו יכולים ליצור שיר ייעודי לקמפיין מסויים או פשוט שיחה מצחיקה או מעניינת כלשהי, וככה אנשים אחרים יישתמשו בסאונד המקורי שלנו ויעלו לנו את החשיפה, אם הסרטון יהיה מוצלח וויראלי.

כאן אפשר לראות דוגמה לשיר שהפך להיות פופולרי על ידי יוצר סאונדים מקוריים בטיקטוק (ואם תלחצו על השיר, תוכלו לראות כמה אנשים השתמשו בו כבר – אפילו צ'ארלי ד'מאליו), וכאן אפשר לראות דוגמה לשיר שנהיה פופולרי בזכות עצמו בפלטפורמה (חיפוש קצר בגוגל טרנדס מגלה קפיצה משמעותית בחיפוש השם של השיר החל מינואר, כשהוא הגיע לאפליקציה).

גם ההאשטאגים שאנחנו משתמשים בהם כאשר אנחנו מעלים סרטונים הם חשובים, ויכולים להגדיל את החשיפה הפוטנציאלית של הסרטון. ראשית, אנו יכולים ליצור האשטאגים משל עצמנו ולראות כיצד אנשים אחרים משתמשים בהם ונותנים להם חשיפה, ובאותה המידה אפשר גם להשתמש בהאשטאגים מוכרים ולקחת חלק בטרנדים. שימוש בהאשטאגים פופולריים "יקפיץ" את הסרטון לעמודי ה-Discover הרלוונטיים, ויחד עם המוזיקה יעזרו לסרטון שלנו להגיע ליותר צפיות פוטנציאליות. יש לציין כי נכון לכרגע, לא ידועה מידת ההשפעה של האשטאגים בשפה העברית – אלא רק באנגלית.

בדוגמה הבאה אפשר לראות סאונד מקורי של משתמשת שנעשו לו וריאציות רבות:

דוגמה לסאונד בטיקטוק שקיבל וריאציות רבות

וכן את עמוד הסאונדים באפליקציה:

עמוד בחירת הסאונדים בטיקטוק

אז למה לי ליצור תוכן בטיקטוק?

כמו שכבר למדנו, החשיפה בטיקטוק היא במספרים גדולים – ממש גדולים. כל מה שצריך זה בעיקר להבין את הפלטפורמה ולמצוא את הנישה שמתאימה לך. נוכחות נכונה בפלטפורמה יכולה להוביל אותך לפרסום גדול יותר מאשר פלטפורמות אחרות, ואם יש לך עסק אז בכלל הרווחת – אפשר לפנות אלינו כדי לראות איך ניתן לפרסם אותו בטיקטוק בעזרת קידום ממומן (עוד על קידום ממומן בטיקטוק – במאמר כאן). ואם אחרי כל זה החלטת שזה עדיין לא הזמן שלך – לא נורא! אפשר גם להנות מהאפליקציה אפילו בלי לפתוח משתמש.

נתראה בפוריו!

רגע, לא לגלול כל כך מהר! בואו נדבר

הכוח שלנו הוא לתרגם את כל המילים היפות במאמרים האלה לתוצאות בעסק שלך.
בעניין? אולי כדאי שנדבר.

דילוג לתוכן