הבלוג שלנו

איך משיגים ויראליות בפייסבוק באמצעות שיווק בזמן אמת

קייס סטאדי קצר ומדוייק על ויראליות בפייסבוק ו-Real-Time Marketing

מאז ש-Youtube עלו לאוויר בערך, נחשפנו בעולם השיווק, ובעולם האינטרנט בכלל, למושג חדש ומדליק שהפך למשאת נפשם של מותגים ומפרסמים רבים – ויראליות. הגם שסרטוני 'צחוקים' למיניהם וכל מיני בדיחות ודברים אחרים עברו מפה לאוזן במהירות גם בימים שקדמו ל-Youtube והרשתות החברתיות, מושג הויראליות קיבל משמעות חדשה, בעיקר בשל המהירות המטורפת שבה סרטון מוצלח התפשט כמו אש בשדה קוצים, ואם לפני כן ויראליות נמדדה בימים ושבועות, היא עברה להימדד ממש בדקות ושעות.

חלק מהסרטונים הויראליים הן כמובן בדיחות משעשעות של אנשים פרטיים ואינם חלק מפעילות מסחרית (כמו אחד הסרטונים הויראליים המוכרים ביותר – Charlie Bit My Finger), אבל יש גם כאלו שנוצרו על ידי מותגים ועסקים, לרוב כפרסומת, והיו כל כך מוצלחים שאנשים רצו לצפות בהם שוב ושוב – הבולט והמוצלח ביותר ביניהם הוא סרטון ה-Roller Babies של חברת המים המינרליים Evian, שעד היום נחשב לפרסומת הויראלית ביותר אי פעם.

עכשיו, ויראליות היא מושג קצת מופשט, כיוון שאין שום דרך לצפות ולתכנן את הויראליות (רבים וטובים ניסו) – באיזשהו מקום, דווקא הניסיונות לייצר ויראליות באופן מלאכותי, כלומר להכין פרסומת או סרטון מתוך כוונה שיהפכו לויראליים, זה כמעט מתכון בטוח לכישלון.

יש שלוש דרכים עיקריות בעלות פוטנציאל טוב להשיג ויראליות – הראשונה, היא לא לחשוב 'ויראליות' אלא פשוט לייצר תוכן וקריאייטיב טוב.

השנייה – אותנטיות, אין תחליף לסרטון שמראה התרחשויות אמיתיות רחוב או בבית (וגם הרבה יותר קשה לזייף ולייצר את זה).

הדרך השלישית, עליה אנחנו רוצים לדבר היום – היא 'שיווק בזמן אמת' או Real-Time Marketing (בשביל הנוחות נקרא לזה מעכשיו בצורה מקוצרת – RTM).שיווק בזמן אמת הוא לא מונח חדש, ומשמעותו היא לבצע פעולה שיווקית (פרסומית או אחרת) המגיבה בצורה חדה ומיידית לאירוע אקטואלי כלשהו.

דוגמה מצויינת לשיווק בזמן אמת ראינו לאחרונה ב'קרב' בין קופות החולים שהתחולל על גבי שילוט החוצות ובזמן הפרסומות בטלוויזיה במהלך ינואר 2017. קופת חולים כללית יצאה בקמפיין מיתוגי שחשף כי 4.4 מיליון מתושבי ישראל חברים בקופה זו, וקופת חולים מאוחדת יצאה מייד בקמפיין נגדי שרכב על ההתרברבות של הכללית באמירה ש"אם יש 4 מיליון חברים בכללית, ברור שתחכו שם הרבה בתור". מידע נוסף על קמפיין זה אפשר למצוא בסיקור המצויין של דורי בן ישראל באתר 'מזבלה'

אז הבנו שמותגים גדולים מסוגלים לייצר ויראליות, וכמובן לבצע שיווק בזמן אמת – אבל מה עם עסקים קטנים ובינוניים שלא מעסיקים משרדי פרסום ומגלגלים תקציבי ענק של מיליונים? ובכן – אם אתם מבינים היטב את המותג שלכם, ויותר חשוב – את הקהל שלכם, גם אתם מסוגלים לבצע בקלות יחסית RTM וליהנות מויראליות מדהימה.

איך בדיוק? הכירו את אחד מלקוחותינו, חברת Small Talk.

שיווק בזמן אמת (RTM) לעסקים קטנים – קייס סטאדי

Small Talk – המרכז הארצי להנחיית הורים, היא חברה המציע מגוון רחב של הדרכות להורים טריים, במטרה להקנות להם יכולת טובה יותר להתמודד עם האתגרים והקשיים בשנים הראשונות בחיי ילדיהם, כגון בעיות שינה, קשיי אכילה התמודדות עם בכי, הכנה למסגרות חינוכיות ונושאים נוספים.

במרץ 2017 פורסם ב-Ynet ובידיעות אחרונות תחקיר מזעזע ומטלטל אודות מעונות היום, בעקבות מעקבים נסתרים שביצעו הורים ברחבי הארץ. התחקיר הדהד בשבועות האחרונים בכל רחבי הרשתות החברתיות והציג תמונה קשה על הטיפול בילדים במעונות אלו.

חברת Small Talk, התומכת ומלווה אלפי הורים ברחבי הארץ, לא נשארה אדישה ו-3 ימים לאחר פרסום התחקיר העלתה סרטון קצר ופשוט המסביר כיצד הורים יכולים לזהות אצל ילדיהם סימנים היכולים להעיד על סיטואציה של התעללות בגן.

את הסרטון אפשר לראות בלחיצה כאן

ומה קרה אחרי שהסרטון עלה?

הסרטון עלה בשעה 4 אחה"צ. שעה לאחר מכן כבר עמד על 50,000 צפיות וכ-200 שיתופים, עם מאות תגובות – ללא שום קידום ממומן משום סוג! בשלב הזה כבר הבנו כולנו, גם אצלנו וגם בצד הלקוח, שהסרטון מדוייק ונוגע בדיוק במטרה, והחלטנו לתת לו להמשיך ולהתפשט בצורה אורגנית ב-24 השעות הקרובות, על מנת להשיג את המקסימום מאפקט הויראליות.

בבוקר לאחר מכן הסרטון כבר עמד על כ-120,000 צפיות וקרוב ל-1,000 שיתופים.

אבל שיווק בזמן אמת לא נגמר כאן. אחת התגובות הראשונות שהתקבלו על הסרטון הייתה, למרבה הפלא, דווקא תלונה, אבל מהסוג החיובי ביותר, שאם מתייחסים אליה נכון אפשר להשיג אפקט מדהים. אחת הגולשות ציינה שהיה לה קושי להבין את הנאמר בסרטון, וזה היה עוזר אם היו לו כתוביות. (נציין שבאופן כללי חשוב מאוד להעלות סרטונים לפייסבוק עם כתוביות, היות ואנשים רבים מתחילים לצפות ללא סאונד, במקרה הספציפי הזה הסרטון הוכן במהירות ולכן לא התעכבו על הנושא בהתחלה). הצטרפו לגולשת הורים נוספים, ביניהם כבדי שמיעה שחיזקו את הבקשה לכתוביות.

ב-Small Talk לא נשארו אדישים לנושא, ומאוחר יותר באותו היום צורפו לסרטון כתוביות, לצד עמוד ייעודי באתר לסרטון עם תמלול מלא שלו. על שרשור התגובות עלתה תגובה מטעם העמוד שמעדכנת על הנושא, שכמובן זכתה לתגובות נלהבות על ההיענות המהירה.

התוצאה: נכון לכתיבת שורות אלו עומד הסרטון על 206,000 צפיות, כ-1,200 לייקים ומספר מדהים של כ-2,000 שיתופים, ועוד למעלה מ-300 תגובות, והמספרים ממשיכים עוד לעלות. זה בדיוק השלב שבו נמשיך את המומנטום עם קידום ממומן מתון שיאפשר לנו להמשיך ליהנות מהאפקט.

 

קודם כל, אפשר להתרשם מנתוני החשיפה המדהימים של הסרטון.

שימו לב לפער בין החשיפה האורגנית לממומנת. ניכר שהממומן נתן עוד בוסט קטן, אבל עיקר ה'עבודה' של חשיפת הסרטון נעשתה בזכות חשיפה מתגלגלת של שיתופים ותגובות. השקענו תקציב קטן יחסית בממומן, לתגבור בלבד.

חשיפה בסדר גודל דומה באמצעות השקעת כסף הייתה כנראה עולה כמה אלפי שקלים טובים.

כדאי להכיר גם את השלב הראשוני של התנעת סרטון כזה. בשעה הראשונה מרגע עליית הסרטון הפעילו ב-Small Talk מעין חמ"ל קטן שדאג ליצור קשר עם לקוחות ועובדים בחברה, לשתף אותם אישית בסרטון ולדרבן אותם לשתף אותו. השעה הראשונה היא קריטית והיא זו שיוצרת את אפקט 'כדור השלג' שהולך ומתגבר בהדרגה, רק צריך דחיפה קטנה בהתחלה.

אז מה היה לנו פה?

1. כתבת תחקיר על נושא כאוב הרלבנטי לתחום הפעילות של העסק.

2. תגובה מהירה באמצעות סרטון הנותן מענה לכאב של קהל המטרה.

3. תגובה מהירה לצרכים טכניים נוספים שעלו תוך כדי תנועה, במקרה הזה של הנגשת המידע עבור הקהל

4. קריאייטיב פשוט ומדוייק.

אנחנו לא מתיימרים לייצר כאן נוסחה לויראליות, אבל יש פה פעולת RTM מדוייקת ומתוזמנת היטב שכמעט כל עסק, קטן כגדול, יכול לייצר בקלות ובמהירות יחסית.

היום יותר מתמיד, הדיגיטל מאפשר גם לבעלי עסקים קטנים לעשות דברים מדהימים בלי הוצאות כספיות מטורפות, ושיווק בזמן אמת, תגובה חדה ומיידית, ובעיקר בעלת ערך, לאירועים והתרחשויות שקשורים לקהל היעד של העסק שלנו יכולים לייצר תוצאות מדהימות, בדיוק כמו בדוגמה שהבאנו כאן.

רגע, לא לגלול כל כך מהר! בואו נדבר

הכוח שלנו הוא לתרגם את כל המילים היפות במאמרים האלה לתוצאות בעסק שלך.
בעניין? אולי כדאי שנדבר.

דילוג לתוכן