הבלוג שלנו

איך לשמור על האינטרסים שלך בשיווק דיגיטלי

עידן השיווק הדיגיטלי הביא בשורה מדהימה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים בכל הקשור לפרסום והשיווק של העסק שלהם. היכולת להגיע לקהלים רחבים שהייתה שמורה בעבר לעסקים מבוססים שיכלו לשפוך תקציבי ענק על פרסום הפכה להיות נחלת הכלל, והיום כל עסק יכול, גם בהשקעה של כמה מאות שקלים בחודש בלבד, לפרסם בצורה אפקטיבית ולראות תוצאות.

אבל… וזה אבל גדול. באותה מידה שלעסקים קל לפרסם באינטרנט, קל גם לתת שירותי פרסום באינטרנט, ובהתאם אנחנו רואים אינפלציה מדהימה של נותני שירותים בתחום הפרסום הדיגיטלי – בין אם מדובר בפרסום בגוגל ובפייסבוק, קידום אתרים או ניהול מדיה חברתית.

לצערנו, אין כמעט יום שבו אנחנו לא פוגשים לקוח ש'נכווה' מספק הפרסום שלו. בין אם זה גישה לאתר שנחסמה, סירוב לשתף נתונים או לתת גישה לחשבון מודעות וגם דברים גרועים יותר. אז החלטנו לסקור את הנושא, ובעיקר לתת דגשים חשובים שיעזרו לך בתור בעל עסק לשמור על האינטרסים שלך בכל הקשור לפרסום דיגיטלי.

#1 חשבונות הפרסום שלך צריכים להיות בבעלותך

זה אולי הדגש הכי חשוב שיש לנו לתת כשזה נוגע לשירותי ניהול קמפיינים בפייסבוק, בגוגל או בכל מקום אחר. חשבון הפרסום כשלעצמו הוא נכס חשוב – קודם כל, כי כרטיס האשראי שלנו יושב שם וכדאי שנהיה בשליטה מלאה על השימוש שנעשה בו, ושנית – חלק חשוב מהלמידה שלנו על מה עובד או לא עובד עבור העסק שלנו בשיווק שלו, נובע מהיכולת לנתח פעולות מוצלחות יותר או פחות שנעשו בעבר ולנתח נתונים.

לצערנו, גם היום ב-2017 אנחנו עדיין נתקלים במצב שבו סוכנויות ומשרדי פרסום משתמשים בחשבון מודעות אחד לכל לקוחותיהם, וגובים מהלקוח גם את התשלום עבור המדיה. בכך מונעים מהלקוחות בצורה אפקטיבית כל גישה לנתונים. אלו נתונים? ניצול תקציב המדיה, העלויות לקליק או לחשיפה, נתוני המרות מדויקים – או במילים אחרות – לאן הולך הכסף.

איך אפשר למנוע מצב כזה? התשובה היא פשוטה. חשבון הפרסום שבו נעשה שימוש חייב להיות בבעלותכם. כמה שזה פשוט, ככה זה בכלל לא טריוויאלי. בואו נפרק את זה עכשיו לגורמים:

פרסום בפייסבוק

כל חשבון פרסום בפייסבוק שייך לפרופיל משתמש, כלומר לאדם מסוים. לכל פרופיל יכול להיות רק חשבון פרסום אחד שהוא בבעלותו. מה זה אומר מבחינתכם? שאתם רוצים שהפרסום יבוצע מהחשבון שלכם, שמשוייך לפרופיל האישי שלכם.

לא מהפרופיל של הסוכנות, לא מהפרופיל של עובד הסוכנות, ובאופן כללי לא משום חשבון פרסום או פרופיל פייסבוק שאין לכם בכלל גישה אליו.

בחברות גדולות יותר מקובל לעשות זאת דרך הפרופיל האישי של המנכ"ל או הבעלים, או לחילופין לפתוח פרופיל אישי 'פיקטיבי' עבור החברה שיהיה הבעלים של חשבון הפרסום.

כאשר אתם מתקשרים עם ספק חדש לניהול הקמפיינים שלכם בפייסבוק, אתם נותנים לו הרשאת ניהול בחשבון הפרסום (רצוי הרשאת advertiser בלבד) ובכך מגבילים את מה שהוא יכול לעשות בחשבון שלכם.

טיפ למתקדמים: במידה ויש לעסק שלכם חשבון ביזנס מנג'ר, ניתן למעשה לפתוח את החשבון הפרסום דרכו ובאמצעותו ובכך להימנע מהתלות בפרופיל משתמש פרטי כלשהו. זכרו שהביזנס מנג'ר עצמו גם הוא חייב להיות בבעלות של פרופיל פרטי.

אותו הדבר נכון כמובן לעמוד העסקי שלכם כמובן – בין אם אתם פתחתם אותו או שמישהו פתח אותו עבורכם, תוודאו שיש לכם הרשאת ניהול מלאה (Admin) שמאפשרת לכם גישה לכל הנתונים וכמובן לניהול בעלי ההרשאות בעמוד.

פרסום בגוגל

בדיוק כמו שבפייסבוק חשבון הפרסום משוייך לפרופיל פרטי, חשבון הפרסום בגוגל משוייך לחשבון גוגל. למעשה, כל מי שיש לו כתובת מייל בג'ימייל יכול לפתוח חשבון פרסום באדוורדס, כלומר במערכת הפרסום של גוגל. בדיוק כמו בפייסבוק, לכל פרופיל משתמש בגוגל יכול להיות רק חשבון פרסום אחד, ורצוי שתעבדו על חשבון המפרסם האישי שלכם.

גם כאן – הפרסום צריך להתבצע מחשבון שלכם ובבעלותכם, ולא מחשבון ניהול מרכזי.

למה כל כך חשוב שהחשבון יהיה שלכם ושתהיה לכם גישה אליו?

  1. בשביל שתוכלו לראות שתקציב המדיה שהגדרתם הוא באמת תקציב המדיה שמנוצל
    נתקלנו לצערנו בלא מעט מקרים שבעל העסק שילם את תקציב המדיה שלו לספק הפרסום, והוא מצידו השתמש בפועל רק בחלק ממנו לפרסום, ואת השאר, טוב – אתם מבינים מה קרה שם, נכון?
  2. בשביל שתוכלו תמיד לעבור
    כשחשבון הפרסום שלכם שייך לכם, אתם לא קשורים בחתונה קתולית לספק הפרסום. לא מרוצים מהקמפיינים והביצועים שלהם? מאוכזבים מהשירות? השליטה על מה שקורה נשארת תמיד בידיכם.
  3. בשביל לשמור על 'זיכרון ארגוני' בפעילות השיווק הדיגיטלית שלכם
    אחד הדברים החשובים לכל עסק הוא להיות מסוגל לשמר מהלכים מוצלחים וללמוד מפעילות העבר – מודעות שעבדו טוב, קמפיינים טובים במיוחד, ולהבדיל גם דברים שעבדו פחות טוב. בתור סוכנות פרסום, חבל לנו מאוד לקבל לקוח חדש עם עסק ותיק והיסטוריית פרסום ארוכת שנים ולגלות שאין לנו שום מידע על הדברים שנעשו בעבר.
  4. בשביל שהקהלים שלכם יהיו רק שלכם
    אחת מטכניקות הפרסום הנפוצות והשימושיות ביותר היא 'שיווק מחדש', או רימרקטינג. מטמיעים מקטע קוד קצר (פיקסל) באתר או בדף הנחיתה שלכם, 'צובעים' את הגולשים וכך ניתן לפרסם בצורה ממוקדת לאנשים שכבר ביקרו באתר שלכם.מה קורה כאשר הפרסום שלכם מבוצע מחשבון מרכזי שמשמש גם לקוחות אחרים? הקהלים של כולם מתערבבים או משותפים לכולם. זכרו תמיד – כשאתם משלמים כסף על טראפיק, אתם משלמים על התנועה הזו שנכנסת לאתר או לדף נחיתה שלכם ואין שום סיבה שתחלקו את הקהלים הללו עם אף אחד אחר.
  5. בשביל שתוכלו מדי פעם להציץ ולראות מה מתרחש. 
    נודה על האמת, רוב הלקוחות שלנו, הגם שיש להם גישה מלאה ושקופה לחלוטין, סומכים עלינו ולא מטריחים את עצמם להיכנס לחשבון הפרסום, להסתכל על המודעות או הטרגוט ולהתערב. אבל זה לא נובע מזה שאנחנו מונעים זאת מהם, זה מגיע ממקום אחד ויחיד – אמון שנרכש בעמל רב.

כאשר חושבים על זה מהצד שלכם, של הלקוח ששוכר את השירותים – לא תמיד תיראו את המודעות שלכם בזמן אמת מופיעות בפיד בפייסבוק או בתוצאות החיפוש בגוגל. הדרך היחידה שהיא וודאית להבטיח שתהיה לכם בקרה שוטפת על הפרסום היוצא בשמכם היא גישה לחשבון המודעות, והצצה מדי פעם. כאשר אתם עובדים עם סוכנות פרסום ישרה שפועלת בצורה נאמנה ומהימנה לקידום העסק שלכם – לא צריך להיות לה שום דבר להסתיר מפניכם בחשבון המודעות.

#2 לשלם בנפרד על המדיה ועל עמלת הניהול

גם פה זה משהו שנשמע טריוויאלי, אבל עדיין הרבה בעלי עסקים נופלים בפח הזה. כאשר את שוכרים שירות ניהול קמפיינים בפייסבוק, בגוגל או בכל מערכת פרסום אחרת, הקפידו על הפרדה. עמלת הניהול – משולמת לנותן השירות. תקציב הפרסום שלך, משולם ישירות למערכת הפרסום עם אמצעי התשלום שלכם.

למה זה חשוב?

נניח שהקציתם תקציב פרסום של 3,000 ש"ח בחודש. כיצד תדעו שכל הסכום מנוצל למטרה המיועדת שלו? לצערנו, ישנם לא מעט מקרים בהם תקציב הפרסום משולם גם הוא לספק השירות (זה קורה אגב באותם המקרים שבהם הפרסום שלכם מנוהל בחשבון מרכזי שאין לכם כל גישה אליו, ולא בחשבון הפרסום שבבעלותכם), ואז אין לכם שום דרך לדעת שהתקציב שלכם מושקע כולו בקידום.

ממה כדאי להיזהר במקרים האלו?

ספקים שמבטיחים שיש להם "הסכם בלעדיות עם גוגל" על מילות מפתח מסוימות, הבטחה ל'קליקים ללא הגבלה' במחיר חודשי קבוע, ספקים שמבטיחים שיש להם מחירים מועדפים על הקידום בפייסבוק – זה הזמן להגיד את האמת המרה -מול פייסבוק, גוגל או כל מערכת פרסום אלגוריתמית אחרת – כולנו שווים, ומה שקובע כמה נשלם לקליק, לחשיפה וליד זה איכות התוכן, הקריאייטיב והמיומנות של מנהל הקמפיינים, ולא שום "הסכמים" דמיוניים.

#3 לא לבנות את האתר שלכם במערכת 'סגורה'

ברחבי הרשת פזורות להן עשרות מערכות לבניית אתרים, חלקן טובות יותר וחלקן פחות (WIX ללא ספק שולטים ביד רמה בעולם הזה) והמשותף לכולן הוא אפקט 'הגן הסגור'. מה זה אומר? שהאתר שלכם מוגבל למה שהמערכת מאפשרת. בין אם מדובר בעיצובים מיוחדים, תוספות של עמודים או הטמעה של עיצוב או התנהגות מיוחדת באתר – בכל האתרים האלו, בשלב כזה או אחר תיתקלו במגבלה 'קשיחה' שלא ניתן לפרוץ.

אז עד כאן אתם אומרים – סבבה, אבל מה בין זה לבין האינטרסים שלי?

ובכן, הבעיה היא כזו – כשאתם בונים אתר במערכת סגורה, אתם הלכה למעשה מתחתנים איתה – אין שום דרך לקחת את האתר הזה, ולהעביר אותו למקום אחר, לאחסון אחר, או אפילו למתכנת אחר שיעשה בה שינויים בהתאם למה שאתם הייתם רוצים שיקרה, ואתם גם כפופים לתנאי התשלום של המערכת הזו – כלומר, השליטה שלכם על כמה שזה יעלה – גם היא מוגבלת.

מה הפיתרון?

לבנות את האתר שלכם על מערכת מבוססת קוד פתוח (כמו וורדפרס, או ג'ומלה). יכול להיות שבטווח הקצר זה יעלה קצת יותר, אבל בטווח הארוך – הנכס הדיגיטלי הזה, יהיה לגמרי שלכם ובשליטתכם. תוכלו לאחסן את האתר איפה שתרצו, לפנות לכל מתכנת שתרצו ולעשות בו ככל שיעלה על רוחכם מבלי להיות תלויים במערכת צד ג' מוגבלת ביכולותיה.

נסייג ונאמר – פתרונות כגון WIX לאתרים תדמית או Shopify מעולים לעסקים בתחילת הדרך שבונים אתר לראשונה, בתקציב מוגבל, ורוצים עלייה מהירה לאוויר. כבודם במקומם מונח והם מתפתחים ומשתפרים כל הזמן, אבל המחיר שמשלמים על זה הוא התלות המוחלטת במערכת הזו ובפיתוחים שלה, והעבודה שהנכס הדיגיטלי שלכם, הוא לא באמת שלכם.

בניגוד לאתר, דווקא דפי נחיתה אפשר ולעיתים מומלץ לבנות על מערכות מובנות. יש היום בשוק מגוון מערכות נוחות וקלות לשימוש לבניית דפי נחיתה (אנחנו למשל חסידים מושבעים של Pagewiz המצויינת). בניגוד לאתר אינטרנט, שהוא בד"כ מורכב ומיועד לשימוש לטווח זמן ארוך, דפי נחיתה הם נכס יותר זמני ונדרשת גמישות גבוהה יותר, ובהקשר זה מערכות סגורות כגון Pagwiz, כמו גם מערכת הבנייה של שירותי הדיוור השונים (כגון VIPlus, רב מסר ו-Active Trail) מאפשרות לבנות דפי נחיתה נהדרים ומקצועיים במינימום התעסקות בתכנות

גילוי נאות

גם האתר שלנו יושב כיום על מערכת 'סגורה' מצויינת בשם folyou – בשלב הנוכחי היא מתאימה לצרכים שלנו וחוסכת לנו הרבה זמן והתעסקות באחסון ופיתוח. יחד עם זאת, כדאי לזכור שבתור סוכנות דיגיטל היכולת שלנו לתפעל מערכות מסוג זה ולפתור בעיות טכניות גבוהה משל רוב בעלי העסקים, ולכן מה שמתאים לנו לא בהכרח מתאים לכל אחד.

כשזה מגיע לדפי נחיתה, לאחר שעברנו הרבה מערכות ובחנו אותן הן בהיבט של קלות התפעול ונוחות השימוש, ולא פחות חשוב מכך בהיבטים של גמישות וגם תמיכה טכנית במקרה של בעיות או צרכים מיוחדים, ובסופו של דבר בחרנו ב-Pagewiz בתור הפלטפורמה המועדפת עלינו. מומלץ בחום לבדוק ולנסות את המערכת (והם מאפשרים גם 30 יום להתנסות חינם).

יש עוד הרבה דגשים שיכולנו לתת, אבל רצינו לגעת בדברים הבסיסיים ביותר שעומדים בלב הפרסום הדיגיטלי בימינו. לא לכולנו זה קל, לא כולם אנשים טכנולוגיים, והאמת שחלק לא מבוטל מהאנשים היו מעדיפים לא להתעמק בזה, אבל לפעמים זה יכול לעלות ביוקר.

באופן כללי אנו ממליצים לבחור את ספק הפרסום והקמפיינים שלכם, על בסיס רמת השקיפות והנגישות שנשמרת לכם לכל הנכסים הדיגיטליים, ולא רק על בסיס מחיר והבטחות ביצועים.

בהצלחה!

רגע, לא לגלול כל כך מהר! בואו נדבר

הכוח שלנו הוא לתרגם את כל המילים היפות במאמרים האלה לתוצאות בעסק שלך.
בעניין? אולי כדאי שנדבר.

דילוג לתוכן