הבלוג שלנו

איפה ואיך לומדים שיווק דיגיטלי?

המדריך המקיף בישראל ללימוד עצמי של שיווק דיגיטלי

תחום השיווק הדיגיטלי הוא ללא ספק אחד הנחשקים ביותר בעת הנוכחית. אנשים מכל קצוות הקשת ובכל טווחי הגילאים רוצים ללמוד שיווק דיגיטלי ולעסוק בזה, ויחד עם זאת מתקשים למצוא מקום אחד מרוכז שבו אפשר ללמוד את המקצוע. ובאמת, שיווק דיגיטלי, הגם שאינו מוכר על ידי משרד העבודה, או דורש תעודה מקצועית, הוא מקצוע לכל דבר. מקצוע מעניין, מאתגר, מורכב, מקצוע שדורש שעות ארוכות של לימוד עצמי גם כאשר עוסקים בו במשך שנים.

כיום עשרות מכללות מציעות קורסים שונים לשיווק דיגיטלי, חלקן עם התמקצעות במדיות מסוימות, כגון פרסום בפייסבוק או פרסום בגוגל, חלקן בנישות של קידום אורגני במנועי החיפוש (SEO), או כתיבה שיווקית, ויש גם קורסים שמנסים להציע חבילה כוללת ומקיפה שמכסה טווח רחב מעולמות השיווק הדיגיטלי שאמורה לאפשר למסיים את הלימודים להיכנס לעבודה ראשונית בתחום.

ההמלצה שלנו היא לעשות את המקסימום האפשרי מצידכם בשביל לרכוש כמה שיותר ידע באופן עצמאי באמצעות מגוון המקורות הזמינים ברשת כיום, ויש המון כאלו – תיכף נפרט בדיוק כמה, איפה ומה כדאי לעשות. יש ערך מאוד גבוה ללמידה עצמאית ביחס לקורסים הזמינים כיום, ומייד נסביר מדוע.

למה ללמוד לבד אם אפשר לעשות קורס?

אין ספק שלרוב האנשים קל יותר ללמוד בקורס מובנה ומסודר עם סילבוס מוגדר, שיש לו התחלה, אמצע וסוף ברורים. אנו גם מכירים את המכללות השונות והמרצים ומעריכים כל אחד ואחת על הידע שלו, יכולותיו והישגיו. ובכל זאת יש שתי סיבות מאוד חשובות לנסות ללמוד כמה שיותר לבד!

כפי שאמרנו בהתחלה, המפתח להצלחה בשיווק דיגיטלי אינו טמון בקורס חד פעמי, אלא ביכולת להמשיך וללמוד, תוך כדי תנועה ועבודה שוטפת, על החידושים, השינויים, ההתפתחויות והמגמות בעולם השיווק הדיגיטלי שמתעדכן חדשות לבקרים. אם נדמה לכם שברגע שהסתיים הקורס אתם יודעים את כל מה שיש לדעת, טעות בידכם, כי יכול להיות שיום אחרי שתסיימו את הלימודים הפורמליים פייסבוק או גוגל בדיוק ייצאו עם שינוי מהותי וחשוב במערכות הפרסום שישנה את כללי המשחק, ואם לא תדעו איפה ואיך להתעדכן בכך תישארו מאחור מהר מאוד.

זה גם מוביל אותנו לנקודה הבאה:

מקומות עבודה בתחום השיווק הדיגיטלי מעדיפים עובדים שיודעים ללמוד דברים חדשים בכוחות עצמם ומסוגלים לאתר בכוחות עצמם את המקורות הטובים ביותר לעשות את זה מוצאים עבודה בקלות יותר וגם מתקדמים מהר יותר בעבודה!

רבים מבעלי סוכנויות הדיגיטל הטובות בישראל מעולם לא עשו קורס או למדו את המקצוע בצורה פורמלית, אלא בעיקר תוך למידה עצמית והרבה עבודה, לצד ניסוי וטעייה. מכאן שלאותם מעסיקים פחות מעניין לראות תואר או תעודה רשמית כזו או אחרת, אלא בעיקר פוטנציאל – את היכולת ללמוד ולהשתפר באופן אישי בלי שמישהו מגיש לכם את הידע הנדרש על מגש של כסף.

גם אם בחרתם לעשות קורס, בחירה מובנת ולגיטימית, עדיין שווה להכיר את מקורות הידע השונים הזמינים ברשת. כדאי שתדעו שגם המרצים שלכם בקורס למדו כנראה דרך אותם מקורות וממשיכים להתעדכן דרכם.

מכיוון שמערכות הפרסום מתקדמות, מתחדשות ומשתדרגות כל הזמן, מעסיקים בתחום, ואנחנו ביניהם, מעדיפים עובדים שמסוגלים לרכוש ידע בעצמם באופן מתמיד. מי שמסגל לעצמו את היכולת ללמוד לבד על כל דבר חדש שיוצא מבטיח לעצמו התקדמות מקצועית מהירה יותר, חד משמעית.

איפה ואיך לומדים שיווק דיגיטלי באופן עצמאי?

חסרונו של התחום במידה מסוימת הוא גם יתרונו. היות ולא נדרשת הסמכה פורמלית על מנת לעסוק בשיווק דיגיטלי (למרות שקיימות כאלו, ניגע בהן בהמשך), ניתן להיעזר בשפע המידע העצום המצוי ברחבי הרשת על מנת לרכוש את כל הכלים והידע הנדרש, לכל הפחות על מנת לעשות את הצעדים הראשונים בתחום, וגם בהמשך על מנת להמשיך ללמוד ולהתעדכן.

חשוב גם לזכור שאין מקור אחד בלעדי של יעד, היות ושיווק דיגיטלי מורכב ממאות ואלפי מערכות שונות, שלכל אחת מהן אופן שימוש שונה, קהלי יעד שונים וכמובן סט כלים נפרד וייחודי לה.

כאשר אנחנו מדברים על מקצוע השיווק הדיגיטלי, צריך לעשות את ההבדלה בין שני צדדים שונים של המקצוע, שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו:
  1. הכרת עקרונות יסוד בשיווק ופרסום – כללים ועקרונות אוניברסליים אותם ניתן ליישם בפעולות שמבצעים בפועל בכל מערכת פרסום באשר היא. מה זה שיווק בכלל, מה הם מיתוג ותדמית, איך כותבים מודעה או טקסט שיווקי, איך חושבים על קריאייטיב, מסע הלקוח, כל אלו דוגמאו למונחים חשובים שמהווים אבני יסוד לכל פעילות פרסומית ושיווקית
  1. שליטה טכנית במערכות הפרסום – אופן ההפעלה הטכני של כל מערכת הוא נושא בפני עצמו, וצריך להבין שהכרה טכנית טובה של המערכת כשלעצמה אינה מבטיחה הצלחה בפרסום. השליטה הטכנית במערכת גוגל אדוורדס או הפרסום בפייסבוק מאפשרת לנו ליישם את עקרונות השיווק הבסיסיים בצורה מיטבית במערכת

החלטנו לרכז את כל מקורות המידע הטובים ביותר שאנו מכירים בתחום השיווק הדיגיטלי, ברשימה מפורטת המרוכזת לפי תחומים שונים כך שבמקום לבלות שעות ארוכות בחיפוש מקורות מידע טובים ואמינים, כאלו המתעדכנים בתדירות גבוהה ומספקים מידע רלבנטי ושימושי – תוכלו להמשיך לחזור לפוסט הזה ולקבל במקום אחת את הטוב ביותר שיש לרשת להציע.

מקורות מידע רשמיים והסמכות דיגיטליות

בשביל ללמוד את שתי מערכות הפרסום הדיגיטלי המובילות (גוגל ופייסבוק) יש מקורות ידע מעולים ברשת לעשות את זה בצורה נהדרת – גוגל ופייסבוק עצמן שתי הפלטפורמות מציעות תכניות לימוד והכשרה מקיפות המיועדות ללימוד עצמי ומתאימות גם למי שבא נטול כל ידע קודם בתחום.

האתגר: מרבית המידע וההכשרות הן באנגלית. גוגל מציעים במקביל את כל תכני הלימוד גם בעברית, פייסבוק עדיין לא. יחד עם זאת, מומלץ מאוד לחרוק שיניים ולשפשף את האנגלית המקצועית שלכם בדרך. השפה של מערכות הפרסום היא שפה בינלאומית שתוכל לשמש אתכם בהמשך גם בעבודה עם לקוחות בחו"ל וגם לתקשר עם קולגות מכל מקום בעולם.

ללמוד פרסום בגוגל אדוורדס

גוגל מתחזקים ביד רמה את מערכת הפרסום הדיגיטלי הוותיקה והגדולה בעולם (למרות שפייסבוק נושפים להם חזק בעורף). אנחנו מדברים כמובן על גוגל אדוורדס (Google AdWords), המאפשרת לפרסם בתוצאות החיפוש בגוגל, במאות אלפי אתרים בארץ ובעולם ברשת המדיה של גוגל (Google GDN), ביוטיוב ובג'ימייל. המקום הטוב ביותר להתחיל ללמוד בו את המערכת הוא גוגל עצמם כמובן, שמציעים מגוון רחב של אפשרויות ללימוד של שיווק דיגיטלי בכלל ופרסום באדוורדס בפרט.

המקום הראשון להתחיל בו – אתר התמיכה של גוגל אדוורדס:

https://support.google.com/adwords/?hl=en#topic=3119071

פשוט לעקוב אחר המדריכים לפי הסדר, להקדיש לזה זמן וסבלנות – כל המידע והיסודות נמצאים כאן.

למתקדמים – קורס רשמי וקבלת הסמכה

רוצים לקבל הסמכה רשמית של גוגל אדוורדס? גוגל מאפשרים להיבחן ב-6 בחינות הסמכה שונות, כאשר בחינה אחת היא חובה, ונדרשת עמידה בעוד בחינה אחת לפחות לקבלת הסמכה.

הבחינות כוללות:
  • יסודות אדוורדס (בחינת חובה)
  • פרסום ברשת החיפוש
  • פרסום ברשת המדיה
  • פרסום בוידאו
  • פרסום במובייל
  • פרסום בגוגל-קניות (לא פעיל בארץ נכון להיום)

על מנת לגשת לבחינות יש להירשם בתור שותף פרסום של גוגל – פשוט חפשו Google Parnters ועיקבו אחר תהליך ההרשמה, ולאחר מכן היכנסו לאזור האישי בחשבון השותף שלכם והיכנסו לאזור ההסמכות:

חשוב – בעבר בחינות ההסמכה של גוגל היו כרוכות בתשלום, נכון להיום הן זמינות רק לפותחים חשבון שותף פרסום במערכת Google Partners ומעבר הבחינות הינו בחינם.

להתעדכן על גוגל אדוורדס

גם אחרי שלומדים את יסודות המערכת, גוגל היא חברה חדשנית שלא מפסיקה לשדרג את מוצריה ולהרחיב את טוות היכולות שלהם. המקום הטוב ביותר להתעדכן ולהכיר את כל מה שחדש במערכת גוגל אדוורדס היא כמובן הבלוג הרשמי: https://adwords.googleblog.com

ללמוד פרסום בפייסבוק

גוגל אולי מחזיקים בוותק, אבל פייסבוק ללא ספק הפכו בזמן קצר משמעותית לפלטפורמת פרסום חשובה, קריטית אפילו לכל מי שמשווק ומפרסם דיגיטלית, בייחוד הודות לכך שהיא נגישה יותר לבעלי עסקים קטנים, הן מבחינת תקציבי הפרסום הנדרשים והן מבחינת האינטואיטיביות וקלות הפרסום היחסית. יחד עם זאת, על מנת להשיג תוצאות איכותיות בפרסום בפייסבוק, נדרשת התמקצעות ומומחיות לא מבוטלת.

ניתן אמנם ללמוד לפרסם בפייסבוק דרך עבודה מעשית והמון ניסוי וטעייה, אבל במיוחד אם בכוונתכם לעסוק בשיווק ופרסום דיגיטלי לפרנסתכם מומלץ בחום ללמוד ולהכיר כיצד לעבוד עם מערכת הפרסום בפייסבוק צורה מקצועית ונכונה.

המקום הראשון לבקר פה הוא Facebook Blueprint – מערך לימוד מקיף ועדכני על הפרסום בפייסבוק, החל מיסודות ועד טכניקות מתקדמות ואופטימיזציה. בנוסף, ניתן להיעזר באתר התמיכה למפרסמים המכיל גם הוא את מרבית המידע הבסיסי שחשוב וכדאי להכיר: https://www.facebook.com/business/help

למתקדמים – קבלה הסמכה לפרסום בפייסבוק

גם פייסבוק מאפשרים לעבור בחינות הסמכה ולקבל הכרה רשמית על הידע שצברתם. לבחינות ההסמכה של פייסבוק ניתן להירשם ולגשת דרך מערכת Facebook Blueprint. יש לציין שהבחינות כרוכות בתשלום של 150$, ומעבר מוצלח שלהן יקנה לכם 'תג' המתאים.

הבחינות כוללות:

  • בחינת יסודות: Facebook Advertising Core Competencies
  • 2 בחינות מתקדמות:
    • Facebook Certified Buying Professional
    • Facebook Certified Planning Professional

להתעדכן מה חדש בפרסום בפייסבוק

בדיוק כמו גוגל, גם לפייסבוק יש בלוג רשמי המיועד לבעלי עסקים המפרסמים במערכת בו מעדכנים על שינויים ועדכונים, פי'צרים חדשים וכו'. באתר הרשמי מפורסמים גם באופן תדיר סיפורי מקרה על הצלחות של סוכנויות ומפרסמים בפרסום בפייסבוק שאפשר ללמוד מהם המון:

https://www.facebook.com/business/news

ללמוד גוגל אנליטיקס

למי שלא מכיר, גוגל אנליטיקס (Google Analytics) הוא כלי חשוב וחיוני המוצע על ידי גוגל בחינם. מערכת אנליטיקס מאפשרת, על ידי הטמעה של קוד פשוט בכל אתר או דף נחיתה, לעקוב אחר כל המתרחש באתר מרגע כניסה הגולש אליו ועד יציאתו. מדדים כגון מקורות הגעת התנועה לאתר, מיקום הגולשים ופילוח דמוגרפי שלהם, ניתוח התנהגות הכולל את העמודים הנצפים, זמן השהייה ועוד עשרות מדדים חשובים נוספים וכן מעקב אחר השלמת יעדים כגון השארת פרטים או רכישות באתר ויעדים נוספים.

גוגל אנליטיקס מהווה כלי משמעותי לניתוח מתקדם של פעולות הגולשים באתר או דף נחיתה לאחר שנחשפו לפרסום ויתרונו הגדול הוא בהיותו חינמי לחלוטין (ישנה כמובן גם גרסת פרימיום בתשלום) לצד החיבור למערכת הפרסום של גוגל – אדוורדס – המאפשר הצלבת נתונים בין שתי המערכות.

השימוש באנליטיקס הוא פשוט, אך אינו אינטואיטיבי ולכן מומלץ לעבור איזשהו מסלול של אורייטציה והדרכה על השימוש במערכת, ועל אנליזת ווב וניתוח נתונים בשיווק דיגיטלי בלבד. וגוגל, כמו גוגל, מציעים כאן גם את האפשרות ללמוד מהם אונליין ובחינם, עם מערך שלם של קורסים ללימודים אנליטיקס, החל מהיסודות ועד רמה מתקדמת הרבה יותר.

ללימודי אנליטיקס פשוט חפשו Google Analytics Academy או היכנסו לקישור הבא:

https://analytics.google.com/analytics/academy

פרסום באאוטבריין או טאבולה

שתי המערכות המובילות בעולם לקידום תוכן הפכו גם הן לחלק בלתי נפרד מתמהיל ערוצי השיווק הדיגיטלי לעסקים בכל גודל כמעט, וגם אותן חשוב להכיר מקרוב. אמנם, מדובר במערכות פרסום הרבה פחות מורכבות ביחס לגוגל או פייסבוק, ויחד עם זאת גם להן יש ניואנסים שחשוב להכיר.

המקום הטוב ביותר ללמוד כיצד להשתמש במערכות אלו, הוא כמובן באתרי התמיכה שלהן, אשר מציעות מידע רב ושימושי למפרסמים אודות השימוש בהן ומציעות טיפים חשובים לפרסום מוצלח. בנוסף, במיוחד למפרסמים חדשים, שתיהן מציעות תמיכה נוספת על ידי נציגי שירות לאחר פתיחה של חשבון פרסום חדש.

לאתר התמיכה של אאוטבריין: http://help.outbrain.com/?b_id=1524
לאתר התמיכה של טאבולה: https://help.taboola.com/hc/en-us

ללמוד פרסום בלינקדאין

אם להיות כנים, מערכת הפרסום בלינקדאין היא שולית יותר ביחס לגוגל ולפייסבוק, והרבה פחות מתקדמת, יחד עם זאת לעסקים מסויימים, בייחוד כאלו המפרסמים לעסקים אחרים (B2B) היא מציעה אפשרויות טרגוט ופרסום ייחודיות המאפשרות להשיג תוצאות.

לינקדאין אמנם לא מציעים מערך הכשרה והסמכה מפורט כמו גוגל או פייסבוק, אך כן מציגים אתר תמיכה מקיף המאפשר ללמוד את יסודות הפרסום במערכת: https://business.linkedin.com/marketing-solutions/ad

ויש גם מדריך מזורז יותר למי שרוצה להתחיל במהירות: https://business.linkedin.com/marketing-solutions/how-to-advertise-on-linkedin

ללמוד קידום אורגני (SEO)

קידום אורגני במנועי החיפוש, בדגש על גוגל, הוא תחום מורכב ואפשר במידת מה להגיד שנוי במחלוקת. הסיבה לכך היא שבמשך שנים רבות התחום לא הוכר או נתמך רשמית על ידי גוגל, בתור מנוע החיפוש העיקרי שכנגדו העבודה מתבצעת, והתנהלה מעין 'מלחמה' ידידותית בין גוגל לבין מקדמי האתרים, שבה גוגל משנים ומשדרגים ללא הירף את התנהגות מנוע החיפוש, ומקדמי האתרים מתאימים את עצמם מחדש למציאות החדשה. כיום גוגל כמובן שמכירים בתחום ומספקים כלים רבים לעוסקים בו על מנת שיוכלו לוודא שפעילות הקידום האורגני שלהם מבוצעת כהלכה.

לא מזמן אף שוחרר הסרטון הבא מטעם גוגל, בו מנהלת בכירה במנוע החיפוש נותנת את הדגשים הרשמיים של גוגל לגבי שכירת שירותי של מקדם אתרים:

יש לציין שבין אתגרי המקצוע ישנה העבודה שאופן עבודתו המדויק של מנוע החיפוש של גוגל אינו ידוע במלואו, רק חלקים מסוימים בדרישות של גוגל למנהלי אתרים הינן שקופות לחלוטין, ומכאן שהרבה מהפעילות מתנהלת על ידי ניסוי וטעייה והתבוננות מעמיקה בדינמיקה של תוצאות החיפוש.

המדריך האולטימטיבי למתחילים בתחום ה-SEO

אמנם מדובר במדריך ישן יחסית, בן כמה שנים, והרבה דברים התעדכנו והשתנו מאז שנכתב, ובכל זאת המדריך של MOZ למתחילים בקידום אורגני הוא אחד המקיפים והטובים שאנחנו מכירים בשביל לקבל מושג על מה זה בכלל SEO, איך עובד מנוע חיפוש ומה זה כל הדבר הזה שנקרא קידום אורגני.

את המדריך הזה תוכלו למצוא כאן: https://moz.com/beginners-guide-to-seo

מקור מידע חשוב נוסף הוא ערוץ היוטיוב הרשמי של גוגל המיועד לבעלי אתרים – Google Webmasters ובו עדכונים, מדריכים וטיפים חשובים נוספים מהמקור המוסמך ביותר האפשרי:
https://www.youtube.com/user/GoogleWebmasterHelp

אתרים ובלוגים בנושא שיווק דיגיטלי

בנוסף לאתרים הרשמיים של מערכות הפרסום יש אינספור אתרים ובלוגים מקצועיים מטעם סוכנויות פרסום ומכללות המאפשרים ללמוד רבות מניסיונם הרב של אחרים. קצרה היריעה מלסקור את כל האתרים הקיימים, אולם יש כמה שבולטים מעל לכל השאר אותם נפרט כאן.

AskPavel

אחד מאתרי התוכן הוותיקים והגדולים בישראל בתחום השיווק הדיגיטלי, שנוסד על ידי פבל ישראלסקי לפני כ-10 שנים. תחילה עסק האתר בעיקר בנושא הקידום האורגני במנועי החיפוש (SEO) אולם התרחב בהדרגה וסוקר כיום כמעט כל היבט של שיווק דיגיטלי באשר הוא. באתר כותבים מיטב אנשי השיווק בארץ והוא מתעדכן בתדירות גבוהה מאוד, שווה להכיר ולעקוב.

http://www.askpavel.co.il

יזמניק – Yazamnik

בלוג צעיר יחסית בבלוגספירה של השיווק הדיגיטלי בישראל, ויחס עם זאת 'יזמניק' של דימה קגנוביץ' הפך להיות מוקד תוכן מרכזי לכל העוסקים בתחום בזכות מדריכים מפורטים, מידע עדכני, מדויק ואיכותי וכתיבה מצויינת על כל היבטי השיווק הדיגיטלי.

http://yazamnik.com/blog

Poptin – פופטין

פופטין היא מערכת שיווק מתקדמת המאפשרת לשפר יחסי המרה ולהשיג יעדים שיווקים באמצעות פופאפים באתרים ובדפי הנחיתה. מדובר במערכת הטובה מסוגה בעברית, ואחת המתקדמות שיש בכלל, ועל אף הזמן הקצר שעבר מאז שעלתה לאוויר היא הוטמעה באלפי אתרים בארץ ומשרתת אותם נאמנה (גילוי נאות: גם אנחנו לקוחות נאמנים של המערכת).

בנוסף לכלי השיווקי הנהדר שלהם, הצוות המקצועי של פופטין מתחזק בלוג מקצועי לתפארת המסקר את כל היבטי השיווק הדיגיטלי וכולל מדריכים, סקירות מקצועיות, עדכונים על דברים חדשים במערכות הפרסום ומאמרי אורח משובחים. שווה להשתמש בכלי הפופאפים של Poptin ושווה לא פחות לעקוב אחרי הבלוג המעולה שלהם.

LixFix

שוקי מן הוא אחת הדמויות המוכרות והאהודות בתחום השיווק הדיגיטלי, ולא בכדי. איש רב פעלים שהבלוג שלו הוא אחד ממקורות הידע המקיפים והטובים ביותר בכל הקשור לגוגל אדוורדס, גוגל אנליטיקס ותג מנג'ר ושיפור יחסי המרה באתרים ודפי נחיתה.

https://www.lixfix.co.il

ג'ון לומר – Jon Loomer

ג'ון לומר הוא אחד הסמכויות הבכירות בעולם לפרסום בפייסבוק. באתרו ניתן למצוא מדריכים מפורטים לכל אספקט אפשרי של הפרסום בפייסבוק, כולל עדכונים תדירים על כל פיצ'ר או תכונה חדשה המופיעה במערכת, אסטרטגיה ופרקטיקות מומלצות. אתר חובה לכל מי שמפרסם בפייסבוק!

https://www.jonloomer.com

הבלוג של דניאל זריהן

אחד מאנשי המקצוע הטובים בארץ בתחום הקידום האורגני, עם בלוג מקצועי עתיר ידע. אחד הדברים שאנחנו אוהבים בבלוג הזה, שהוא מרחיב את הידע לא רק על קידום אורגני, אלא גם על הממשקים בין קידום אורגני להיבטים אחרים של שיווק דיגיטלי כגון בניית אתרים וגם פרסום.

http://danielzrihen.co.il/my-blog

הבלוג של עידן בן אור

בלוג מקצועי נוסף ומצויין בתחום הקידום האורגני, הכולל טיפים, מדריכים וגם מידע ועדכונים אודות החידושים האחרונים באלגוריתם מנוע החיפוש של גוגל.

https://www.idanbenor.co.il

בלוג האנליטיקס של אסף טרפיקנט

מחלוצי האנליטיקס בארץ, מתמקד בעיקר בגוגל אנליטיקס וטאג מנג'ר, אופטימיזציה ועולמות תוכן הקשורים לניהול דאטה. בבלוג תמצאו המון מדריכים וטיפים הקשורים לגוגל אנליטיקס, גם ברמת מתחילים ודברים בסיסים וגם דברים מתקדמים יותר.
http://www.analytics.org.il

קבוצות פייסבוק על שיווק דיגיטלי

קבוצות פייסבוק הן הפורומים של העולם החדש. ניתן למצוא קבוצות המרכזות כל תחום עניין אפשרי, אז כמובן שבתחום השיווק הדיגיטלי והרשתות החברתיות יש אינספור קבוצות המרכזות אנשי מקצוע בתחום לצד בעלי עסקים המבצעים את השיווק שלהם בעצמם. כמובן שיש כמות אדירה של קבוצות וקשה לפעמים לדעת איזה מהן חשובות ורלבנטיות ואיזה פחות, אז ריכזנו כאן את הקבוצות המרכזיות שכדאי להכיר, להצטרף ולהיות חברים פעילים בהן.

מקצועני פרסום באינטרנט

הקבוצה הוותיקה ואחת הגדולות בישראל בתחום השיווק הדיגיטלי. הקבוצה נוסדה על ידי מיכל מורנו, תחילה כ"מקצועני פרסום בגוגל" והציגה לראשונה פורום מקצועי על בסיס קבוצת פייסבוק בו חברים מיטב אנשי השיווק הדיגיטלי בישראל.

מאז התרחבה הקבוצה מאוד והיא מונה למעלה מ-13,00 חברים, היא מנוהלת ביד רמה על ידי מיכל ונקייה ביותר מספאם ופוסטים פרסומיים שאינם קשורים לנושא המקצועי. זה המקום הראשון לבדוק בו כאשר נתקלים בעיה טכנית או רוצים להתייעץ בקושי שנתקלים בו בקמפיינים שלכם.

https://www.facebook.com/groups/GAPIsrael

מקצועני פרסום בפייסבוק

קבוצה שהוקמה רק לפני כשנה וכבר גדלה למימדים מרשימים עם מעל ל-14,000 חברים. הקבוצה נוסדה על ידי אור פיאלקוב ויאן יאנקו, מבכירי המפרסמים בפייסבוק בישראל, תחילה כפורום סגור לתלמידיו של פיאלקוב ובהמשך נפתחה לקהל המפרסמים הרחב. גם בקבוצה זו חברים טובי אנשי השיווק הדיגיטלי בישראל ועל אף שהיא ממוקדת יותר לנושא הפרסום בפייסבוק גם בה ניתן לקבל מענה לנושאים שונים בשיווק דיגיטלי.

https://www.facebook.com/groups/1694400760845106

Amit Lavi – Social Media Observer

הקבוצה הוותיקה והגדולה בישראל העוסקת בתחומי המדיה החברתית לסוגיהם. הקבוצה הוקמה על ידי עמית לביא, בעלי סוכנות הפרסום Marketing Envy, והפכה בהדרגה למקום המפגש של כל מי שעוסק בתחומי המדיה החברתית, הן מצד הפרסום והן מצד התוכן והקריאייטיב. הקבוצה מונה כיום למעלה מ-17,000 חברים מכל קצוות תחום הדיגיטל בישראל.

https://www.facebook.com/groups/SocialMediaObserver

מקצועני פרסום במייל

הקבוצה הוקמה על ידי גלעד לוי, איש שיווק וותיק ומומחה לשיווק במייל וכשמה כן היא, מקום אחד המרכז אנשי שיווק דיגיטל המתמחים ב-email marketing ויודעים לתת מענה לשאלות טכניות ומקצועיות בתחום זה.

https://www.facebook.com/groups/198627717135292

ווב אנליטיקס ישראל

קבוצה העוסקת בגוגל אנליטיקס בפרט ואנליזה וניתוח נתוני בשיווק דיגיטלי בכלל, שהוקמה על ידי אסף טראפיקנט. בקבוצה חברים מקצועני אנליטיקס וותיקים ומוערכים שעוזרים ביד רחבה בקשיי הטמעה ובעיות מדידה בהם נתקלים מפרסמים בפעילותם

https://www.facebook.com/groups/analyticsil

ספרים על שיווק ושיווק דיגיטלי

ספרים הם נושא טיפה בעייתי כשאנחנו מדברים על תחום הדיגיטל, כיוון שמערכות הפרסום משתנות באופן תדיר קשה מאוד לשמור על ספר מעודכן באמת. יחד עם זאת, ישנם ספרים טובים ששווים את ההשקעה הכספית וזמן הקריאה, מכיוון שהם יותר אוניברסליים ומקנים יסודות טובים על עולם השיווק והפרסום הרחב, לאו דווקא הדיגיטלית, עם קווים מנחים ועקרונות חשובים שרלוונטיים בכל אפיק שיווקי שמפעילים, לאו דווקא בדיגיטל.

שיווק בעידן דיגיטלי / אתגר שפיבק וירון אחר

שני אנשי דיגיטל ותיקים שהוציאו לאור לפני כשנה את אחד הספרים הטובים ביותר שנכתבו בשפה העברית על התחום. החל מאסטרטגיית שיווק בכלל, דרך פרקטיקות מומלצות וסקירה מקיפה ביותר על מגוון פלטפורמות השיווק הדיגיטלי הקיימות כיום, ספר שהוא קריאת חובה לכל מי שעוסק בתחום או מתכוון לעשות זאת.

ניתן לרכוש את הספר באתר הבא: https://www.digitalmarketingbook.co.il

הפרסום על פי אוגילבי / דיוויד אוגילבי

אחד הספרים החשובים ביותר שנכתבו על עולם הפרסום מאז ומעולם, מאת דיוויד אוגיליבי, הפרסומאי האמריקאי האגדי, שיש האומרים שאף היוותה את ההשראה לדמותו של דון דרייפר בסדרה מד-מן. בספר זה מגולל אוגיליבי את עקרונותיו בפרסום לאורך השנים, כללי עשה ואל תעשה, אסטרטגיות שונות וסיפורים מעניינים, עם מגוון אדיר של דוגמאות מעבודתו המדהימה לאורך השנים. על אף שנכתב לפני יותר מ-30 שנים נראה שעקרונות הפרסום שמתווה אוגיליבי רלבנטיים היום יותר מתמיד.

עידן המיצוב / אל ריס

הספר עידן המיצוב (באנגלית: positioning: the battle for your mind), היווה אבן דרך בתפיסת השיווק ולמעשה היה גם המקום הראשון שבו נעשה השימוש במונח 'מיצוב' מלכתחילה. בספר מסביר אל ריס את העקרונות לפיהם מותגים נתפסים במוחם של אנשים, כיצד ניתן להשפיע על התפיסה הזו ולשנות אותה, וגם מתי אי אפשר. תוך שימוש במגוון אדיר של דוגמאות המבוססות על עשרות שנות עבודה בייעוץ אסטרטגי לחברות הגדולות בעולם מסביר על ריס על הסולם התפיסתי שכל מותג ומוצר נמצאים עליו וכיצד לרתום את הנושא הזה למאמצי השיווק שלנו.

חיפוש עבודה בשיווק דיגיטלי

אין ספק שצריך למצוא מקום שבו אפשר ליישם את כל הידע הזה שצברנו באתרים, בבלוגים ובכל המקורות שצויינו לעיל, ואחד האתגרים הגדולים ביותר של אלו המבקשים להיכנס לתחום הוא מציאת עבודה כמובן. מי שטרם רכש ניסיון מעשי בשיווק דיגיטלי מכוון לרוב למשרת 'ג'וניור' במשרד פרסום או סוכנות דיגיטל, משרה שבה השכר הוא בסיסי, אך ניסיון קודם אינו נדרש, והיא מהווה את נקודה ההתחלה לדור הבא של אנשי השיווק והפרסום.

אם החלטתם שזה התחום שאתם רוצים לעסוק בו, הנה כמה מקומות טובים לאיתור משרות פנויות במבחר סוכנויות דיגיטל ברחבי הארץ:

מקצועני פרסום בפייסבוק – קבוצת המשרות

פרויקטים ומשרות למקצועני פרסום באינטרנט

משרות ופרויקטי דיגיטל של קבוצת Observer

עולם השיווק הדיגיטלי והפרסום הוא רחב לאין שיעור, נוכל להמשיך ולכתוב על מקורות ידע ומידע, שהם באמת אינסופיים. השתדלנו לרכז פה את המיטב שבהם, ובעיקר בעברית, בואו נודה על האמת, כבר עכשיו יש כאן חומר קריאה ולימוד עצמי לכמה חודשים טובים.

זיכרו בכל אופן את מה שכתבנו בהתחלה – המפתח להצלחה במקצועות השיווק הדיגיטלי הוא לימוד עצמי מתמשך כל הזמן, גם אחרי שנים במקצוע, תמיד יש עוד מה ללמוד ולגלות, עוד דברים חדשים שנכנסים כל הזמן ועוד אתגרים לפצח. ברגע שתסגלו את היכולת הזו, לקלוט את המידע הרב ולהשתמש, הדרך להצלחה מקצועית תהפוך לקצרה ומהירה יותר.

בהצלחה!

נ.ב.

החסרנו משהו ברשימה? אתר חשוב, קבוצה איכותית במיוחד, רשימת תפוצה שכדאי להירשם אליה? כיתבו לנו בתגובות בתחתית העמוד.

רגע, לא לגלול כל כך מהר! בואו נדבר

הכוח שלנו הוא לתרגם את כל המילים היפות במאמרים האלה לתוצאות בעסק שלך.
בעניין? אולי כדאי שנדבר.

דילוג לתוכן